Moeilijk vrienden maken; je geheimen niet durven vertellen; of juist iedereen alles vertellen en steeds teleurgesteld raken. Als dat zo is bij jou, kan het zijn dat je last hebt van hechtingsproblemen. Dat kan voor veel problemen zorgen in jouw leven. We noemen dit ook wel een hechtingsstoornis. Hechten is hetzelfde als binden.

Hoe merk je dat je hechtingsproblemen hebt?

Bij de een is het probleem groter dan bij de ander want je hebt verschillende vormen van hechtingsproblemen. Als je een hechtingsprobleem hebt dan zijn er twee dingen waar je waarschijnlijk moeite mee hebt:

  • Je vindt het moeilijk om goed om te gaan met je emoties. Je wordt soms bijvoorbeeld heel boos omdat je je even geen raad meer weet met je gevoelens. Het kan ook zijn dat je je gevoel juist het liefste voor jezelf houdt en daardoor je emoties opkropt tot je superverdrietig wordt
  • Contact met andere mensen vindt je lastig. Het lukt je bijvoorbeeld niet om andere mensen te vertrouwen en je geheimen houd je voor jezelf. Of je merkt dat je mensen juist heel snel vertrouwt, maar dat dat onterecht was.